Marilyn Nelson
Hurtigere end lyset
Oversat af Inge og Anne-Marie Pedersen
Bureauets Lommebibliotek
112 sider
Af Jakob Brønnum
Marilyn Nelsons digte i den smukke udgave i Det poetiske bureaus lommebibliotek har været længe undervejs, på vej mod den plads i mit bibliotek, altså det, der består at de bøger, jeg har læst og som har åbnet noget eller bare taget plads.
I begyndelsen af deres vej talte de uhyre lavmælt, næsten så lavmælt så jeg ikke kunne høre, hvad de sagde, men de er begyndt at tale højere og højere eller også har jeg fået det omkringliggende larm stilnet, for nu hører jeg dem klart og tydeligt.
Marilyn Nelson |
Det er ikke lyrik i den forstand, at digtenes ærinde først og fremmest er æstetisk. Der er billeder af en klarhed og en nuancerigdom, man undrer sig over kan opstå for læseren på baggrund af en så enkel sprogdragt:
Sammen med tre kompagnoner startede
han et firma som hed
The Hickman Joint Stock Company
De kørte rundt i gaderne
med en vogn og solgte købmandsvarer
til halvdelen af byen.
Hans underskrift er fast, beslutsom,
dristig.
Han skabte sig en levevej (s. 37)
Digtene ligger mellem den store amerikanske roman og den amerikanske lyrik, hvor man nogle gange finder en talesprogslignende tone, en fortællende tone, der registrerer og fastholder et bestemt sansningsniveau, der har et dagligdags perspektiv.
Det hører til mine største lyrikoplevelser, den form for pludseligt hverdagsnærvær, som ikke er forsøg på flad hverdagsrealisme, men et indslag af en sansning, der udvider poesiens virkefelt.
En bedrift i det udvalg af Marilyn Nelson som vi har, er også dets opgør med tabuer. Enhver kan gøre op med et tabu ved at sige nogle ord, der dækker over et begreb, man mener er tabuiseret. Men digteren gør her stor kunst af det:
En bølge brydes i labyrinten af membraner
og noget strømmer ud af ingenting til nu.
I et ubevogtet øjeblik undslipper tanken sin betydning
som skeptikerens tågestribe af ærefrygt:
Kig op, alle spor er væk … (s. 65)
Digtet handler om alzheimers. Andre digte foregår i historien, og nogle har navngivne hovedpersoner. Nogle foregår i barndommen. alle disse rum bliver på en særlig måde til steder i Marilyn Nelsons digte. Steder fortæller historie.
Digtene vil ikke noget bestemt med deres fortælling. De vil ikke skabe indignation eller medfølelse. De vil, tror jeg, have adgang til min erindring, og så vil de have lov at være der og udfolde sig i forhold til deres væsen, for de er selv erindring:
”Jeg er dig igen
da du går ned ad gangen.
Loftet er højt som himlen
og genlyder af dine fødder
mod det bonede gulv.
Ingen glor på dig endnu,
et lille sort barn for klodset
til at spille bold.” (s. 17)
Når jeg læser udtalelser fra den amerikanske valgkamp og hører at 1% af afroamerikanerne vil stemme for Trump, så bevæger de sig som det, de er erindring.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar