Arash Zadehs nyeste bog På Slap Line er både hans mest indsigtsfulde og underholdende, selvom den som læseoplevelse er noget ujævn. Og der er ingen anden forfatter her til lands, som hverken tænker eller skriver nøjagtigt som ham.
Arash Zadeh: På Slap Line
Aforismesamling, Det Poetiske Bureaus Forlag 2020
90 sider
Af Simon Helselager Johansen
Iranskfødte Arash Sharifzadeh Abdi har udgivet flere digtsamlinger, der på godt
og ondt er svære at forestille sig nogen anden skrive. De tidlige, som Kvasidansk
fra 2009 og Digterpapegøjens Sang fra 2012, tager inspiration fra meget
forskellige kulturelle referencerammer sat sammen i skriveteknisk indviklede
digte med hans karakteristiske glimt i øjet som rød tråd. I 2018 udgav han Runedigte,
der i skarp kontrast til de tidligere fokuserede på én enkelt
inspirationskilde: Nemlig den germanske jernalder og vikingetid. Her blev
resultatet minimalistiske og seriøse digte, som i denne anmelders optik er
forfatterens mest vellykkede indtil videre.
Sidste år udgav han under det kortfattede nom de plume Arash
Zadeh en samling satiriske aforismer med titlen På Slap Line. Denne bog, Zadehs
lettest tilgængelige indtil videre, begynder med et citat fra Niels Bohr om
hvordan der ikke er den store forskel mellem poesi og videnskab: Begge er
menneskeskabte billedsprog, der beskriver virkelighedens fakta ved at etablere
mentale forbindelser. Fra start til slut er På Slap Line spækket med citater
fra forskellige mennesker, der har inspireret Zadeh: Fra Kong Kyros den Store
over den iranske digter og satiriker Obeyd Zâkâni til Greta Thunberg. For ikke
at nævne et hav af ordsprog og vittigheder fra den ganske verden.
Aforismerne er ment til både at underholde og oplyse. Disse aforismer er opdelt
i 7 kapitler efter emne: Liv, kultur & videnskab, religion, historie,
politik, Covids metamorfoser og død. ”Liv” starter med en slags mission
statement på s. 11, hvor Zadeh erklærer:
”I næste årti, der starter med 2020, ønsker jeg en meget mindre rovdrift på
naturen, som burde sidestilles med overforbrug og disrespekt for verdens
opretholdelse.
Lad
os skrue ned for produktionsapparaterne og indføre lige så lang vinterferie,
som vi har sommerferie. Vi får da mere tid til fordybelse og nærhed med familie
og venner:
Hop af hamsterhjulet,
det er godt og drik vin
ama'r og halshug jeg sværger
som
en perker, det betyder svin!”
Det tidligere nævnte Niels Bohr-citat er nøglen til at forstå På Slap Line:
Alle de filosofiske overvejelser, politiske såvel som religiøse kommentarer,
digte og vittigheder peger på samme større billede. Arbejdet med at finde frem
til det nøjagtige budskab er bare op til den individuelle læser. Et godt
eksempel på denne etos findes på s. 45, hvor
Zadeh annoncerer, at han har studeret 10 hellige
skrifter og fundet frem til at ét af dem er det rene volapyk. Læseren skal
gætte hvilket: Avesta, Bhagavad Gita, Bibelen, De hermetiske skrifter, Den
tibetanske dødebog, Den ægyptiske dødebog, Dhammapada, De islandske sagaer,
Koranen eller Upanishaderne. Svaret afslører Zadeh på intet punkt i bogen, i
hvert fald ikke på direkte vis.
Undertegnedes yndlings-aforismer i På Slap Line må nok være dem, der enten
kommer med pointer som kun Arash Zadeh kunne finde på,
eller som de fleste læsere kun ville tage alvorligt fra én med hans CV og
livshistorie. Disse kan hovedsageligt findes i 2. afsnit ”Kultur &
Videnskab”, som udpeger hvordan tilsyneladende ubeslægtede kulturer og
akademiske discipliner alligevel udgør forskellige brikker af samme puslespil.
På s. 23 erklærer Zadeh sig taknemmelig for, at
han aldrig vil blive 100% dansker, for ellers ”skulle jeg jo selv til at lave
om på mig selv for at opdage nye verdener”. Det overordnede budskab er at binde sin identitet op på loyalitet overfor én
af disse, forvrænger ens verdensbillede og
skærer én fra at forstå resten af
menneskeheden og den virkelige verden i sin helhed. Dette kan ses på s. 25,
hvor han erklærer:
”De klassiske digtere troede på Gud, de nye tror på Big Bang. Kun de få bryder
ud af en præfabrikeret virkelighed, transcenderer og opdager nye verdener.
Dette er og forbliver kvantemekanikkens erkendelsesmæssige konsekvenser.”
Ud af al indhold i På Slap Line står forfatterens anekdoter om sine samtaler
med sin datter Thea allerklarest frem for denne anmelder. Fx den her på s. 26:
”Thea siger, at hun har en usynlig ven, der både er blind og døv, nemlig
tyngdekraften.
‒ Den ven er ikke lige til at komme af med, kære
Thea, mit dejlige tyngdefelt.”
Denne anekdote på s. 27 indfanger i krystalliseret form den
grundlæggende filosofi som får hele bogen til at hænge sammen:
”Da Thea fyldte seks år:
‒ Far, hvad er atomer?
‒ Det er en anden af vores usynlige venner, ligesom tyngdekraften og trolden
under din seng, guder, nisser og julemanden, osv.
‒ Men mor siger, at Gud ikke eksisterer.
‒ Der findes alle de usynlige venner og guder, som jeg lige har remset op for
dig.
‒ Ej, far.
‒ Hvis du vil være klog, så skal du først og fremmest forstå verdens skønhed,
min skat.
‒ Min lærer siger, at det man normalt tror på det, ens forældre tror på.
‒ Ja, kære skat, men du skal selv finde dine egne overbevisninger med tiden,
jeg fortæller dig bare, hvad verden kan indeholde.
‒
Okay, lad os spille, Old Mac Donald had a farm, igen far!
‒ Jeg synger, du
spiller, skat.”
Her får læseren i kortfattet form et indblik i hvordan Zadeh selv anvender sin
egen livsfilosofi i den nøjagtige situation, han befandt sig, da han skrev bogen.
For at være helt ærlig, så undrer denne anmelder sig
over, hvor mange af de åbenlyst politiske tekster i På Slap Line vil ældes med
ynde. Undertegnede har jo i dag ikke så meget brug for dem af Michael Strunges
digte, som gør nar af Mogens Glistrup og Mikhail Gorbatjov. Om 30 år vil det
nok være samme situation med dem af Zadehs aforismer, der gør nar af Rasmus
Paludan, Lars Løkke og Mette Frederiksen.
Alting taget i betragtning, så udgør På Slap Line med dens kortfattede
humoristiske aforismer og vittigheder en klarere videreformidling oven på Arash
Zadehs tidligere digtsamlinger (fx den anmelderroste samling, Kvasidansk, af
Lars Bukdahl i Weekendavisen, 2009). På Slap Line peger på samme sæt
overordnede kulturelle, politiske, religiøse og kosmologiske sammenhænge som fx
Kvasidansk, men den er meget mere underholdende og stilistisk varieret.
Er man interesseret i at læse forfatterens mest helstøbte og vellykkede
digtsamling indtil videre, bør man dog stadig gå efter Runedigte. Vil man lære
mere om forfatteren selv som menneske, hans filosofi og personlighed, for ikke
at nævne hans humoristiske sans, så er På Slap Line til gengæld helt klart det
bedste sted at starte.
Virkelig flot omslag! Hvem er kunstneren?
SvarSletDet er Mikkel Pape. Hans hjemmeside kan findes her:
Slethttp://grafikmaskinen.dk/