Klassikerlæsning
Richard
Adams: ”Kaninbjerget” og ”Gensyn med kaninbjerget”.
Af Egil Hvid-Olsen
Briten Richard Adams’ ”Kaninbjerget” udkom i
1972 på engelsk, og tre år senere på dansk. I 1987, da jeg som 17-årig læste
romanen første gang, var det stadig en bog, der blev talt om. Således husker
jeg en samtale med en litteraturinteresseret voksen, der spurgte, hvilke
politiske systemer jeg mente, at de forskellige kaninboer, der skildres i
bogen, repræsenterede. Han nævnte diktatur, oligarki og demokrati, og jeg anede
ikke, hvad han talte om! Som den endnu mere langsomme læser, jeg var dengang
end nu, havde jeg brugt måneder på at tygge mig gennem de små 400, meget
tætskrevne sider. Jeg havde stædigt fastholdt, at jeg skulle se alle de
grundige – ja, nærmest pertentlige – naturbeskrivelser for mit indre øje. Jeg
havde ladet mig gribe af de dramatiske hændelser, der udspillede sig undervejs
i handlingen, og jeg havde nydt den storslåede finale. Og så kunne jeg forstå
på den første drøftelse med en voksen, at jeg ikke havde fattet, hvad bogen gik
ud på! Lige siden har jeg haft planer om at læse bogen igen, men det er altså
først sket nu, 30 år senere.
En børnebog for voksne
Det er med en vis tilfredsstillelse, at jeg efter
genlæsningen kan konstatere, at jeg faktisk var tættere på en sådan læsning af
romanen, som Adams selv havde haft i tankerne, end den min voksne bekendte
introducerede. Kaninfortællingerne fandt Adams på, når han kørte bil med sine
to døtre. Da de blev ældre, insisterede de på, at han skulle skrive
fortællingerne ned. Derved opstod romanen, der altså som udgangspunkt var
tiltænkt børn, men nok bedre egner sig til voksne. Dels er Adams så grundig, at
de fleste børn ville falde i søvn under gennemgangene af landskabets udseende,
markernes afgrøder, det rige blomsterflor på de uopdyrkede områder, vejrskiftet
og de sanseindtryk det bringer med sig. Dels er det vitterlig oplagt at læse
bogen som en allegorisk fabel, der undersøger forskellige styreformer. Men
sådan var den altså ikke tænkt, hvilket nok er grunden til, at allegorierne er
lidt upræcise.
Den gode leder
Adams beskriver overbevisende, hvordan
kaniner ville tænke og handle, hvis de havde haft den samme mulighed for at reflektere
som mennesker. Dette er både bogens styrke og svaghed. Det er dens styrke,
fordi det ville blive en meget kedelig bog, hvis dens karakterer ikke
kunne reflektere og tale. Samtidig er det dens svaghed, fordi det ind imellem
kan være ganske svært at tage hele konceptet alvorligt. Det er jo trods alt kun
kaniner, det handler om. Så selvom man har sine klare favoritter og håber på,
at de får nedkæmpet de af deres indflydelsesrige artsfæller, der enten er
blevet for dovne til at tænke på andre end sig selv, eller som direkte
tyranniserer deres undersåtter med frygt, ja, så er det alligevel lidt svært at
hidse sig op over de firbenede og blødpelsede væsners prøvelser.
Formår man
imidlertid at lægge disse forbehold til side, er ”Kaninbjerget” stadig en medrivende
og dramatisk fortælling med en mængde brugbare betragtninger over, hvordan man
opbygger et godt lederskab. Her står førerkaninen Hassel i front som den
livskloge kanin (hvis man altså kan acceptere en sådan mulighed), der som regel
træffer de rigtige beslutninger. At han faktisk også træffer nogle forkerte af
slagsen er med til at give fortællingen både troværdighed og fremdrift, for med
ansvaret for at træffe valg på egne og andres vegne følger også risikoen for at
fejle.
Et sjovt træk
ved romanen er, at Adams tydeligvis har ladet sig inspirere af Tolkien, idet
han har indarbejdet en række sagnfortællinger, der bruges til at indgyde
kaninerne mod, eller benyttes som underholdning. Dog kan Adams’ sagn ikke måle
sig med Tolkiens mytologi, ligesom ”Kaninbjerget” ikke kan måle sig med
”Ringenes herre”.
Et overflødigt appendiks
Mens
”Kaninbjerget” – selv som voksenbog - kommer forbløffende godt fra sit
småtossede kaninkoncept, kan det samme ikke siges om ”Gensyn med kaninbjerget”,
som Adams udgav i 1996 (dansk 1997). Her er der tale om en lidt kedelig samling
sagn, samt nogle temmelig uinteressante supplerende historier om den velkendte
flok fra ”Kaninbjerget”. Hvis man ikke er en passioneret nørd, er det svært at
forstå ”Gensyn med Kaninbjerget” som andet end et overflødigt appendiks.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar