Elisabeth-freskerne
Af
Dorthe Aagesen, Synne Garff
160
sider, gennemillustreret
Pris: 250,-
Forlaget: Strandberg Publishing A/S
En af de smukkeste legender om
Den Hellige Elisabeth af Thüringen (1207-1231) er historien om det såkaldte
”rosenunder”. Elisabeth blev opdraget og gift fyrsteligt ved hoffet på slottet
Wartburg. Men hun ønskede at frasige sig sine privilegerer og leve et liv i
barmhjertighed og godhed mod de fattige og syge. Og deri lignede hendes skæbne
på mange måde Frans af Assisi, og tro mod sit kald åbnede hus slottets
forrådskamre til fordel for de fattige, og opførte et hospital til de spedalske
i byen. Elisabeths gavmildhed forargede hoffet, og de forbød hende at dele ud
af slottets rigdomme. En dag, da Elisabeth forlod slottet med en stor kurv med
brød, blev nogle af hoffets soldater sendt efter hende for at gribe hende på
fersk gerning under hendes barmhjertige forsøg på at lindre de fattige og syges
kår.
Rosenunderet
Og uden for byporten standsede en af soldaterne hende midt i klyngen af
fattige og syge og pegede på kurven, som hun skjulte under sin kåbe, og spurgte
hende, hvad hun havde i den. Elisabeth svarede med en lysende skytsengel
svævende over sit hoved: ”Roser, Herre!”, hvorefter hun slog kåben til side, og
et flor af skønne roser vældede ud.
I årene 1928-1935 udsmykkede
kunstneren Jais Nielsen forhallen og alle murflader i det tre etager høje
trappeløb på Sankt Elisabeth Hospital på Amager. Et murmaleri, der skildrer den
hellige Elisabeths liv, og som skulle blive Danmarks næststørste fresko, kun
overgået af Joakim Skovgaards udsmykning af Viborg Domkirke. Udsmykningens 350
kvadratmeter strækker sig over en stor forhal i hospitalet og et trappeareal,
der gennem tre etager. Hospitalet blev bygget i 1904-05 i såkaldt national
romantisk stil, og Ny Carlsbergfondet afholdt udgifterne til udsmykningen. Den
blev til gengæld alt andet end nationalromantisk.
Giotto og kubismen
For kunstneren Jais Nielsen
havde været i Paris og lært kubismens ideer at kende, og han havde også ladet
sig begejstre af Giottos fresker, der skildrer Frans af Assisi’s liv i Italien.
Nielsens største dekorative arbejde blev derfor en moderne genfortælling af
legenden om en af de mest populære helgener i den katolske kirke. Han fik dog ikke helt frie tøjler,
for hans arbejdsgiver var nonnerne, og de betingede sig, at udsmykningen ikke
bredte sig så meget, at de ikke kunne vaske væggene af op til en meters højde
fra gulvet, så derfor rækker historien om Elisabeths gode gerninger ikke helt
ned til gulvet. Til gengæld rækker denne bogudgivelse fra den ene ende til den
anden. Detaljerigt og indsigtsfuld.
Restaureringen
I forordet, der er skrevet af formand for
Ny Carlsbergfondet, Karsten Ohrt introduceres vi til baggrunden for
restaureringen og fondens hensigt med endnu engang at sætte penge i værket. Dorthe
Aagesen, overinspektør og seniorforsker ved Statens Museum for Kunst, fortæller
om freskernes tilblivelse og om Jais Nielsens udvikling ”fra kubist til
kirkemaler” og om, hvordan den store rumfortælling hænger sammen med Jais
Nielsens øvrige kunstneriske virke. Det er alt sammen forbilledligt fortalt med
et stort overblik.
Konservatorernes overvejelser
Forfatteren Synne Garff formidler i interviewform
konservatorernes overvejelser i forbindelse med restaureringen, og det er både
nørdet og spændende. Garff genfortæller også legenden om Elisabeth, der nu igen
kan ses, sådan som kunstneren havde tænk det for 80 år siden. Både bogen og
restaureringen er både storartet bevaring og formidling af vores kulturarv.
Lidt af et rosenunder i sig selv.
Troels Laursen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar