fredag den 1. april 2022

GALLERI DEN SMALLE BOG: Blå vulkan - Nikolaj Callesens fotokunst

I dag, 1. april 2022, åbner Galleri Den smalle bog. Her vil fotokunstnere og grafikere udstille en to måneders periode. Galleriet vil få Nikolaj Callesen som bestyrer, og af den grund er han naturligt den første udstiller, så besøgende i galleriet kan lære hans blik at kende. Nedenfor præsenterer han sine arbejder, ligesom der kan findes en værkliste over udstillingen og en oversigt over kunstnerens tidligere udstillinger. Vel mødt i Galleri Den smalle bog


Jakob Brønnum, redaktør

1: Bark i juni (2021)

Nikolaj Callesen om sin fotokunst

Jeg interesserer mig for det opståede. Deri ligger for mig den fortsatte fascination indlejret i praksis med kamera, papir, pensel, øjne, ører, ben og min væren i og mit samspil med omverdenen. I f.eks. vandringen med kameraet er det opståede vedvarende tilstede. Mulighedsrummet åbnes med træningen af sanser, fornemmelse og tålmodighed. Det opståede rummer overraskelsen, fascinationen og ja en tilbagevendende følelse af overvældelse måske og forundring over den omkringliggende verden. For mig er det ofte naturen, men også byens rum og nærværet i genbearbejdningen hjemme, digitalt og med akrylmaling og pastelfarver kan for mig etablere opståede rum af stemt nærvær. Det opståede er også der hvor vi møder afgrunden, tabet, tilintetgørelsen, opløsningen. Mulighedsrummet opstår med forstandighed og fortrolighed, men der er altid noget på spil. Det er en vedvarende farvet balancegang eller en slags intoneret eksistentiel dans om man vil.  Netop intonationen, intentionen – eller villigheden i dansen åbner for mig de mulige fascinationens og forundringens rum. Det afgørende i min praksis er at afsøge netop den stemthed eller resonans der opstår, når jeg eksempelvis kæmper mig dirrende af spændthed gennem et mosefugtigt brombærkrat, fægtende imod sværme af myg, og solen da bevæger sig på den anden side af den mørkeste sky, og blænder de rødorange efterårsblade på et aldrende men endnu rankt bøgetræ i skovens lysning. Så kan hele mit væsen fyldes af forundring og fascination over verden omkring mig og den følelse af nærvær i en stemthed eller resonans, i balancen, i det opståede, når noget er på spil, bruger jeg mit virke på at afsøge udfolde og blive klogere på bl.a. igennem mine fotografier.

2:  Blå august (2021)


Om Nikolaj Callesen:

Født 1976. Uddannet indenfor etnografi og kunstfotografi. Bosiddende i København.

3: Blå vulkan (2021)

4: Oktoberrevne (2021)

Udstillinger: (udvalgte)

2022: ”Klang af ting i Beton” – Galleri Underkant, København.

2022: ”DSLR” – Københavns Højskoleforening.

2021: ”I mellemtiden” – Christianshavns Beboerhus.

2021: ”Nye værker” – Galleri Rocks, København.

2020: ”Ved Lyngbyvejens virkelige, vilde og klare åbne”. – Galleri Underkant, København.

2020: ”Afskygninger – fotografiske variationer”. Lundehus kirke, København.

5: Grå tone (2021)

6: Gylden tone (2021)

7: Mand og delfin (2021)

8: Ned til søen (2021)

9: Nærumgade (2021)

10: Sommersti (2021)

11: Søndermarken (2021)


12: Ved mosen (2022)

Værkliste

1.       ”Bark i juni” – 2021

2.       ”Blå august” – 2021

3.       ”Blå vulkan” – 2021

4.       ”Oktoberrevne” – 2021

5.       ”Grå tone” – 2021

6.       ”Gylden tone” – 2021

7.       ”Mand og delfin” – 2021

8.       ”Ned til søen” – 2021

9.       ”Nærumgade” – 2021

10.   ”Sommersti” – 2021

11.   ”Søndermarken” – 2021

12.   ”Ved Mosen” - 2022





Ingen kommentarer:

Send en kommentar