Den danske kult-digter Ole Lillelund har trukket alle
stopklodser ud og gjort sig umage for at skrive sit endelige mesterværk i sin
13. digtsamling. Et dystert men også livsbekræftende værk lyrik om at erkende
sin egen plads i universets uoverskuelige kaos.
Ole Lillelund: ”Den Sorte Svanes Sang”
Digtsamling, Det Poetiske Bureaus Forlag 2017, 63
sider, 150 kr.
Af Simon Hesselager Johansen
Den danske digter Ole Lillelund valgte at kalde sin 13. og
efter indholdet at dømme sidste digtsamling, udgivet i 2017, for ”Den Sorte
Svanes Sang”. Ordet ”svanesang” bruges til at beskrive en kunstners sidste
værk, mens hele Lillelunds liv og karriere er som den sorte svanes: I lang tid
blev sorte svaner opfattet af vesterlændinge som indbegrebet af en
selvmodsigelse, indtil europæiske søfarere rejste til Australien og mødte
lyslevende sorte svaner. Lillelund har læst op sammen med Dan Turell i
1960'erne på mange af de samme beværtninger, sunget i punk-bands i 1980'erne,
skrevet massevis af poesi i forskellige stilarter samt oversat lyrik til dansk
fra så forskellige fremmede sprog som indonesisk, nepalesisk og pashto. Var
Lillelund en fiktiv person, ville de fleste læsere sandsynligvis kalde ham
urealistisk!
Memento mori
”Den Sorte Svanes Sang” indeholder nekrologer for to af
Lillelunds yndlings-rockmusikere, David Bowie og Motörheads sanger Lemmy
Kilmister. På både Bowie og Motörheads sidste albums, ”Blackstar” og ”Bad
Magic”, kan man høre at begge sangskrivere var bevidste om at hver af de to
plader ville blive deres sidste – og derfor lagde alle tilbageværende kreative
kræfter ind i dem. Sangteksterne på begge plader har også erkendelsen af egen
dødelighed som deres hovedtema.
I ”Farvel til Lemmy” skriver Lillelund ”man tror det
næppe, Lemmy er død, men rocker videre i helvede” og udpeger at ”alt der er
tilbage er mindet, de voldsomt høje koncerter så tæt på tinnitus og speed, men
synet lever og de klassiske plader”. Man kan genkende, at når Lillelund selv
ikke længere er blandt os vil både hans digte og minderne om ham som person
leve videre.
Farvelhilsenen til Bowie, der bærer titlen ”Lejlighedsdigt
til Stjernerejseren David”, er delt i to halvdele og en grad mere filosofisk.
Undertegnede opfatter faktisk dét digt som en formålserklæring for resten af
digtsamlingen. Den første halvdel går:
”mens jeg kæmper
for at stå på stankelben
dør mine nære omkring mig
unge som ældre
én for én
retfærdighed er ikke emnet
mine små grå kører på”
Lillelunds bevidsthed om egen dødelighed er et hovedtema,
digtene i ”Den Sorte Svanes Sang” kredser om i hver deres bane som Jupiters 79
måner. Han er født i 1942 dermed 3 år ældre end Kilmister og 5 ældre end Bowie
ergo må Lillelund have været bevidst om at det ikke kan være lang tid før han
slutter sig til de to på den anden side. Det har fået Lillelund til at skrue op
for galden og sortsynet i flere af digtene såsom ”Februar”, hvor han undrer sig
om vintervejret eller det politiske klima er koldest. Men lad os kigge på anden
halvdel af ”Lejlighedsdigt til Stjernerejseren David”, hvor Lillelund skriver
om hvad han lærte af Bowie:
”der er en fjende løs
blandt de nære som de fjerne
ziggy stardust fór til himmels
tog mig med bag månens ansigt
selv den største stjerne
må ende som sorten sol
vanvittigt død
bag lækre lydspor
på en særlig gusten dag”
Igennem hele ”Den Sorte Svanes Sang” tager Lillelund
læseren med sig op bag månens ansigt og gennem lækre strofer, men viser også
hvilken særlig gusten tidsalder han skriver i. Der følger tilmed et lækkert
lydspor med, ligesom de fleste af Lillelunds digtsamlinger, i form af en CD
hvor Lillelund læser digtene op til underlægningsmusik fra Julie Lunding
Østergaard. Østergaard har indspillet sit lydspor på primitive analoge
synthesizers, hvis kølige spacy lyd-teksturer fremhæver alle hentydningerne til
himmelrummet og den kolde nordiske natur. Men Østergaard har også sørget for
lydeffekter af klokkeklang, der sammen med Lillelunds messende oplæsnings-rytme
forstærker stemningen af at høre en prædiken fra en mystiker, der hylder
universets ærefrygtindgydende skønhed afspejlet igennem hver enkelt krinkelkrog
af skaberværket.
Digternes planet
Ligesom i 2. halvdel af ”Lejlighedsdigt til
Stjernerejseren David” går måner, stjerner og planeter igen som metaforer
igennem ”Den Sorte Svanes Sang”. Sådanne himmellegemer symboliserer
menneskets ønske om at transcendere den jordiske verden og dens
uretfærdigheder. I ”Kærlighedens planet den evige måne” beskrives Månen
som stor, fuld og skinnende klart men også som ”digternes planet”. Lillelund
udpeger her, at månen kan ses, når den står op eller går ned bag en sky. I
modsætning til solen, der kun kan ses ved op- og nedgang hvor ”kun lyset breder
sig og svinder igen”. Men månen er altid i bevægelse omkring jorden, og altid
synlig, hvilket Lillelund sammenligner med de altid skrivende digtere selvom
den enkelte digter ikke er evig – ligesom solen. Digterens rolle bliver her til
en slags måneboer, dvs en budbringer fra det overjordiske som kommer ned til os
almindelige jordiske og hvis værker forbliver synlige efter deres død ligesom
månen på nattehimlen. Det næste digt efter ”Kærlighedens planet...” bærer
titlen ”Kort digt fra rummet”:
”vi er asteroider i æteren
på udkig efter ny magnetisme”
Igen bliver kunstnerisk inspiration til magnetisme, en
konstant naturkraft. Mennesker på udkig efter sådan inspiration bliver til
himmellegemer flyvende frit igennem universet, tiltrukket af inspirationen så
uundgåeligt som asteroider tiltrækkes af magnetismen. Inspirationskilderne i
”Den Sorte Svanes Sang”, udover Lemmy Kilmister og David Bowie selvfølgelig, er
de samme som går igen gennem Lillelunds debut-digtsamling ”Auktion over Van
Goghs øre” der udkom i 1968: Amerikansk beat-poesi, asiatisk
visdoms-litteratur, fransk surrealisme og en Dan Turell-sk balance mellem
folkelig dansk humor og bitter samfundskritik. Den asiatiske visdoms-litteratur
skinner især igennem i ”Parafrase”, en kort opsummering af buddhismens
grundlægger Siddharta Gautama Buddhas liv og hvordan han fandt ”mellemvejen der
sejrer og besejrer fysisk død”. Folkeligheden og samfundskritikken er begge
klarest i titeldigtet. Her beskriver Lillelund en storby transfikseret af
drømme og længsler, hvor tendenser til religion og kultur bliver undertrykt,
før til sidst i digtet hvor ”hele fabrikken disintegrerer” i forfatterens ord.
Så forskellige som ”Parafrase” og titeldigtet er, så er de tydeligt den samme
digteriske stemmes arbejde.
Kulten fortsætter
Lillelund er indbegrebet af en kultforfatter. Han
ignoreres af det almene publikum, men hans eneste fanskare er lille og ekstremt
dedikeret. ”Den Sorte Svanes Sang” demonstrerer fint de to hovedårsager til,
Lillelund både er en trofast fulgt kultforfatter og ugleset blandt såkaldte
normale mennesker. Den første er Lillelunds kombination af universer og temaer,
som de færreste læsere overhovedet tænker på i samme åndedrag – især hans
gnidningsløse gearskift mellem moderne storby-socialrealisme og kosmisk
panteistisk spiritualitet, der enten forvirrer eller fascinerer alt efter
læserens kulturelle bølgelængde. Den anden er Lillelunds tro på poesien som en
hellig frigørende kraft, der giver både forfatter og læser adgang til sider af
tilværelsen hinsides den sjælløse moderne verden. Et ideal, der ellers opfattes
som forældet nu til dags.
Måske begynder det at ændre sig. Lillelund har jo i ”Den
Sorte Svanes Sang” inkluderet på s. 14-15 et tillykkedigt til forlaget Det
Poetiske Bureau, som ”ikke endnu en fabrik” og drives af kunstnere i stedet for
politikere. Dette digt er også en hyldest til de yngre generationer, som
Lillelund i digtet håber bærer faklen videre efter han selv ”har stillet
træskoene og smidt stængerne i vejret”. Med ”Den Sorte Svanes Sang” har
Lillelund efterladt en af de mest imponerende digtsamlinger, undertegnede har
læst fra hans hånd, som sit sidste testamente.
Læsere, der ønsker at stifte bekendtskab med en af de mest
udfordrende, opfindsomme og indsigtsfulde digtere i nutidens Danmark har i
hvert fald et perfekt sted at starte.
Rigtig fin og dyb anmeldelse af Oles 13. digtsamling. Bravo Simon.
SvarSlet