"Bogens temaer har en særlig tyngde: Familiedrama, identitet og kultursammenstød. Men dens styrke er også forfatterens evne til at formidle enkelt, billeddannende og smukt."
Abdellah Taïa
Englene fra Frelsens Hær
Forlaget Arvids 2015, 124 sider, 188 kr.
Af Carina Wøhlk
”Englene fra Frelsens Hær” er en lille bog – og dog så stor. Forfatteren bag er marokkaneren Abdellah Taïa, der skriver på fransk. ”Englene fra Frelsens Hær” er den første af hans bøger, der er oversat til dansk - forlaget har en mere på vej.
Bogen emmer af sensualitet. De mættede skildringer står mejslet i marokkansk sanselighed. Læseren hyller sig i eksotiske dufte og flimrende sol. Det kan varmt anbefales at åbne for bogen i den kolde danske vinter,
Hovedpersonen er unge Abdellah. Han er ikke bare forfatterens navnebror, men identisk med samme. I hvert fald kaldes han ved efternavnet Taïa et enkelt sted i bogen (s. 95). Der må være tale om en selvbiografisk udviklingshistorie.
Bogen tager sin begyndelse i Abdellahs fødeby Salé i Marokko. Vi møder et farverigt persongalleri i det lille hjem – bogstaveligt talt i familiens skød. Lidenskaben imellem forældrene har sin kilde i et urgammelt jalousidrama, som blusser op efter behov.
Kønsrollemønsteret er traditionelt, men moderen M´Barka styrer alligevel for vildt – med sit underliv, med sin alt andet end underspillede fornærmelse over faderens anklage om utroskab.
Abdellah er meget betaget af sin storebror Abdelkébir, der som den førstefødte dreng nyder en særlig status i familien. Som den eneste af de i alt 9 børn har han eget værelse.
Den ublu fascination af broderens krop får Abdellahs øjne op for, at han også selv er et seksuelt væsen. Under en rejse med storebroren og en mindre bror til Tanger vækkes Abdellahs sanser for alvor. I et rystende erkendelsesskred forstår han, at han er til mænd.
Han drømmer om det forjættede kontinent Europa, om en karriere i litteraturens verden og om den universelle frihed til at være den, han er. Da den velbeslåede litteraturforsker Jean fra Genève dukker op i horisonten, ser drømmene ud til at blive virkelighed. Det springende punkt er, om Abdellah i Jean møder kærligheden eller en skæbne som boy toy.
Abdellah får et stipendiat på universitetet i Genève. Han flyver til Schweiz, men lander med et klask. I det rige land venter en følelsesmæssig fattigdom. Svigt og skuffelser står i kø. Og her kommer englene fra Frelsens Hær ind i billedet. En taxachauffør lurer hans situation og sender ham hen til Frelsens Hærs herberg, hvor han bliver modtaget med åbne arme.
Bag skranken på herberget sidder en læsende og lysende ærkeengel. Han ligner den franske filosof Michel Foucault på en prik, og den slående lighed skaber tryghed i Abdellahs sind. Hvad der videre hænder, skal ikke røbes.
Bogens temaer har en særlig tyngde: Familiedrama, identitet og kultursammenstød. Men dens styrke er også forfatterens evne til at formidle enkelt, billeddannende og smukt. For eksempel skriver han om forholdet til elskeren Jean: ”I ti dage i træk var Quarzazate vores lykkelige kærlighedsroman” (s. 108).
Alt i alt er ”Englenes fra Frelsens Hær” en intens og velskrevet bog, der kalder på mere fra samme forfatter. Anmelderens eneste anke er, at bogen er FOR kort. Læseren sidder en anelse uforløst tilbage. Mere vil have mere!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar