mandag den 5. september 2022

De nordiske guder gæster Fanø

Kunstanmeldelse. "Valhalla" og "Blå" til og med d. 23. oktober 2022. Fanø Kunstmuseum, Nord Land 5, Sønderho, 6720 Fanø, www.fanoekunstmuseum.dk

Af Egil Hvid-Olsen.

Et besøg på Fanø Kunstmuseum byder på både et bredt udvalg fra arkivet, tegneseriekunst af international karat og oxyderede metalplader med motiver fra øens flora og fauna.

Fanø er et besøg værd i sig selv, særligt i denne tid, hvor lyngen blomstrer på øens store hedearealer og egekrattet lokker besøgende ind i den stilhed, der kun brydes af vindens leg i bladene, for slet ikke at tale om de to forskelligartede øst- og vestvendte strande, der tit giver udsyn til sæler. Øens natur har uundgåeligt inspireret en lang række kunstnere, hvis værker Fanø Kunstmuseum har en stor samling af. Der er tale om kunstnere, der har haft eller stadig har deres gang på øen. Nogle har boet der fast, andre har blot opholdt sig på Fanø i perioder. Særligt Julius Exners (1825-1910) eminente teknik i hans nationalromantiske gengivelser af dansk folkeliv springer i øjnene, selvom der nærmest er tale om propagandastykker, som ikke forholder sig til de barske vilkår på landet dengang.

Til og med d. 23. oktober lægger det hyggelige lille museum også rum til to særudstillinger med værker af henholdsvis Peter Madsen (1958-) og Eva Louise Buus (1979-).

Croquis, kladder og eventyrlige tegninger

Madsen bragede allerede som gymnasieelev igennem som tegneserietegner med det første album i Valhalla-serien, der udkom i 1979. Siden fulgte 14 andre. På udstillingen anskueliggøres den arbejdsproces, der fører fra skitse til færdige tegninger. Nørdet, men godt!

Peter Madsen står også bag en illustreret udgave af H.C. Andersens ”Historien om en moder”, hvor han benytter en mere ”voksen” udtryksform end i de af konturtegninger prægede Valhalla-albums. Dog får man en forsmag på det modne udtryk i albummernes prologer. Også i Madsens fortolkninger af bibelske fortællinger griber han til mere traditionelle teknikker indenfor billedkunsten som f.eks. akvarel. I den aktuelle udstilling fokuseres der dog mest på Peter Madsens tegninger til Troldeliv-bøgerne og ”Eventyrbogen”, hvori han med ord og illustrationer genfortæller gamle folkeeventyr. En lille genistreg i udstillingen er en samling croquistegninger, hvis mestring er absolut nødvendig for en figurativ kunstner som Madsen.

Flora og fauna på oxideret metal og keramik

Eva Louise Buus har ladet sig inspirere af Fanøs flora og fauna til udstillingen ”Blå”. Mest interessant er en række store metalplader, som Buus har ”bemalet” med forskellige slags syrer, der oxiderer hver deres særlige farver frem. Derved opstår der en bemærkelsesværdig forskel mellem den ubearbejdede baggrund og motivernes ætsninger. Lysets reflekser i baggrundsmetallet skaber en afvekslende oplevelse af det enkelte værk afhængigt af, hvorfra det ses.

Også en del af Buus’ keramiske arbejder er udstillet. Igen er der tale om inspiration fra naturen. Der er mange smukke krukker og beholdere, mens en hel væg med glaserede fugle på fade ikke synes helt så vellykkede som de øvrige værker.

Et besøg omkring ”Blå” er helt oplagt enten før eller efter en tur i Fanøs natur, fordi udstillingen med sine motiver af dyr og planter er så tæt sammenknyttet med øen, at den spejler den oplevelse, man vil få under en vandretur på hede, i egekrat og på strand.

Anmeldelsen har tidligere været bragt i en lidt kortere version i Kunstavisen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar