torsdag den 11. august 2022

Galleri Den smalle bog: Fotografier af Mads Holm

Udstillingen vises i august og september. Kunstredaktør Nikolaj Callesen introducerer billederne i en samtale med Mads Holm, "Kampen for frirum" 




Kampen for frirum – en samtale med kunstneren Mads Holm.


Mads Holm bor i København. Det er forholdsvis nyt. De sidste 12 år, har taget ham fra den danske skole for fotokunst Fatamorgana, til anerkendte uddannelser inden for fotografi og kunst i New York, Glasgow og Haag. Mange af de år er gået med fordybelse og udvikling af hans projekt med den nuværende titel, Hrtlnd. Mads har brugt mange års research og rejser på at udvikle og udfolde projektet, der har fundet sin form i forskellige udstillingssammenhænge herhjemme og internationalt samt i forskellige bogudgivelser. Hrtlnd undersøger og blotlægger på sin vis hvorledes militarisering og normalisering af krig er indlejret i vores fælles hverdagskultur, lige fra børneopdragelse til design af byrum. Mads har på den måde iagttaget og på sin vis igennem sine fotografier fundet måder at kommentere og stille skarpt på nogle af tidens felter for kulturel konflikt. Den teknologi der eksempelvis skulle frigøre og demokratisere vore samfund, virker som kontrol af og indskrænker den selvsamme frihed. Gennem et billedsprog, der med ironi, men fremdeles surrealisme, absurditet og også ofte lige dele poesi og brutalitet, vender Mads på sin vis i sit Hrtlnd projekt, vrangen ud på uretfærdighed, ulighed, systemer af kontrol og skævvridninger af magtfordeling. Hrtlnd er ofte kirurgisk skarpe øjeblikkelige observationer af forskellige groteske hverdags selvfølgeligheder, der binder og fastholder mennesker i ufrihed og som genskaber mønstre af konflikt, vold, modstand og kamp. 

Indignation har været en stor drivkræft for Mads Holm. Vrede og forurettelse, en naturlig kamp måske, imod hvad der opleves uretfærdigt, har været en væsentlig motor i Hrtlnd. ”Jeg er lidt i stilstand med mit fotografi i denne tid ”. Fortæller Mads. Og fortsætter: ”Vreden der var udgangspunktet for 10-12 år siden år siden, føler jeg ikke længere så presserende”.  ”Kunsten skaber jo egentlig frirum, og det vil jeg gerne længere henimod at tage til mig ”.

Mads og jeg taler frem og tilbage, om det konfliktuelle og om indignation som en drivkræft. Om de skæringspunkter jeg som betragter oplever han har udfoldet i sin kunst. Vi taler om vrede, og vi taler om, at de frirum som kunsten kan skabe, måske som noget af det væsentligste, kan opstå på forskellig vis. At måden hvorpå vi søger efter de frirum, med kunsten som hjælpemiddel måske, ændres også med alderen. Mads’ værker, rummer for mig som betragter en rigdom i skarphed og klarsyn, det konfliktuelle fokus åbner værkerne og jeg bliver ramt, af detaljerne der foldes ud, af værkernes indbyrdes overraskende og legende associationsrækker. Måske Hrtlnd i virkeligheden taler i retning af hvordan vi kan skabe frie rum, ydre som indre, individuelt som kollektivt, f.eks. igennem den visuelle kunst? Rum der også er lette, trygge, legende, poetiske og drømmende. Rum som reelt kan opstå når vi er åbne for dem, rum som vi kan træde ind i når vi både på indre som ydre og fælles planer vælger at give dem plads, prioritering og opmærksomhed. Egentlig igennem det fortløbende arbejde det er helt fundamentalt at leve og være.
Hrtlnd, er et originalt, skarptslebent og omfattende projekt. Med Mads’ ord er det i denne tid skræmmende for ham at skulle slippe og udvikle nye projekter. Men måske det netop handler om de frirum, Mads nævner kunsten og fotografiet på forskellig vis kan være medskaber af? Dermed er det måske snarere i højere grad et spørgsmål om de rigtige måder at videreudvikle Hrtlnd, end at starte helt på ny? Hrtlnd fremstår som titlen antyder for mig som betragter i høj grad også om at søge og skabe plads til hjertets frirum, til hjerterum. Hvilke udformninger og retninger det vi foretager os i tilværelsen end tager, må det fortsatte arbejde for bibeholdelse af frirum og hjerterum kollektivt som individuelt til hver en tid være et kerneanliggende.

Her på den smalle bogs galleri, viser vi et uddrag af projektet, udvalgt af Mads selv. Man kan se meget mere om Mads Holm og Hrtland på f.eks. www.madsholm.com. Se udstillingslisten efter billederne 













 Solo

2020 HRTLND, The Hague (NL)

2019 Grasshopper on the Dashboard, Leica Boutique, Copenhagen (DK)

2018 About Common Ground, SWG3, Glasgow (UK)

2018 I look at War (with Paula Duvå), Soiz Galerie, Passau (DE)

2017 Jeg ser på Krig (with Paula Duvå), Banja Rathnov Gallery, Copenhagen, (DK)

2016 About Common Ground, The Royal Danish Embassy, London (UK)


Gruppe.

2020 Friction Atlas, Royal Academy of Art, The Hague

2019 Kolga Award, KOLGA TBILISI PHOTO, Tbilisi (GE)

2019 Archetype,  The Balcony, The Hague (NL)

2019 3 Rituals, Antenne, Copenhagen (DK), 2019

2018 (INTER)TWINE, Supernormal, Singapore (SG), 2018

2017 NV Live Lab, Copenhagen (DK)

2017 BLIXA Artzine, KN3, KUNSTFESTIVAL, Aalborg (DK), 2017

2017 New Contemporaries 2017, Royal Scottish Academy, Edinburgh (UK)

2016 Jill Todd Award Show, Stills Gallery, Edinburgh (UK)

2016 Ung Dansk Fotografi ‘16, Fotografisk Center, Copenhagen (DK)

2016 Opposite Tendencies, 16 Nicholson Street, Glasgow (UK)

2016 Futureproof 2016, Lillie Art Gallery, Milngavie (UK)

2015 100 Editions, Galleri Naboløs, Copenhagen (DK)

2015 Hoamat Moi Zwoa, Haus zur Wildnis, Bavaria (DE)

2014 Århus Independent Pixels, Århus (DK)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar