Egil
Hvid-Olsen: Klamme kys og kærlighed
28 sider, Forlaget Læselyst
Illustreret af Jette Simonsen
Af
Annemette Aracama
Børnelitteraturen
har i årtier haft trange kår blandt anmeldere. Det er, som om børnelitteratur
er en slags “ikke-litteratur”, en adspredelse, eller underholdning, som man
ikke behøver tage alvorligt. I mangen en
anmeldelse har udgivelserne sjældent fået tildelt mere opmærksomhed, end hvad
der kan (u)tydeliggøres på tyve linjer. Dansk litteraturhistorie har til
gengæld en perlerække af endog meget dygtige – og videnskabeligt funderet -
litterater, så hvorfor disse ordknappe og få anmeldelser?
Der skal ikke gives et direkte svar her, blot forsøges en anmeldelse af en – lad det være sagt med det samme – velfungerende børnebog.
Børn i
førskolealderen skriver sjældent anmeldelser, til gengæld er de ofte dygtige
læsere. Anmelderen satte derfor to femårige stævne, da Klamme kys og
kærlighed landede på matriklen. Det skulle vise sig at give anledning til
en uventet udfordring.
Bogens
hovedpersoner, Ida og Sejr, synes det er klamt, når voksne kysser, det være sig
hinanden, men også ungerne. Kys er simpelthen bare klamme. Idas mødre, Mia og
Line, kysser hinanden hele tiden og nu skal de giftes. Sejr, hans bror Ivan og
deres forældre, som sjældent kysser, er inviteret med til vielsen, noget der
giver anledning til, at Sejrs far værger sig, for er det trods alt ikke lidt
underligt, at to kvinder skal giftes? Den reaktion accepterer Sejrs mor ikke og
familien ender med at møde op i kirken til brylluppet. Fejringen af kærligheden
i kirken forløser, og på vejen hjem kysser Sejr og Ivans forældre endelig hinanden.
“-Se, de
kysser! Ad! Svarer Ida og ler. Hun og Sejr kigger i en bog. Den handler om en
fattig pige, der bliver forelsket i en prins.”
Sådan lægges
der fra land ved bogens begyndelse. Resten er historie, som det gerne hedder,
for det her kender vi alle sammen, det er et eventyr og eventyr ender altid
godt. Læseren skal gerne opleve hårde tider og megen modgang, men rammen er
sat, det er eventyrets, det er den poetiske leg med livets brutale vilkår, et
univers hvor alle modsætninger opløses og udgangen er de godes endegyldige sejr
over det onde, alt det som skiller os ad. Det er en fortælleteknisk solid
åbning af teksten, for hvad er sproget – og kærligheden - andet end den
forunderlige kraft, der forener alle forskelligheder. Hvilket da også må være forfatterens
pointe med Klamme kys og kærlighed, for Egil Hvid-Olsen formår
ubesværet, at holde denne forunderlighedens og eventyrets ramme fra først til
slut.
“Præsten
siger en masse, som Sejr ikke forstår. På et tidspunkt holder han en tale. Han
taler om Mia og Line.//Og nu rejser Line og Mia og kysser hinanden. - Det var
slet ikke så klamt hvisker Sejr til Mor...”
Den
sproglige æstetik er underspillet og fortællingen renset for liturgiens og
ceremoniens overflødige effekter, det er kærlighedsbudskabet der tager prisen
hjem i historien. At samkønnet kirkelige vielser fortsat kan give anledning til
nid og nag i den danske befolkning i almindelighed og den danske folkekirke i
særdeleshed, bliver næsten absurd i fortællingens univers, her hvor tekst og
billedmateriale lægger op til omsorg for alle karaktererne. Det er modigt,
taget i betragtning at forfatteren også er sognepræst i Folkekirken, hvor
polemikken om samkønnet ægteskab synes at ha’ opnået evigt liv.
Illustrationerne
i Klamme kys og kærlighed er nænsomt udført af Jette Simonsen og går
æstetisk hånd i hånd med historien. Karaktererne er let genkendelige gennem
hele fortællingen, ligesom de står i et tekstnært forhold og samtidigt
highlighter historiens bevægelse frem mod kærlighedsbudskabets forløsning.
Farvepaletten er holdt i jord- og pastelfarver, hvilket underbygger
tekstbilledets næsten ydmyge form. Tilsammen fokuserer sproget og billedfladen
i Klamme kys og kærlighed på det bånd der knytter alle forskelle, mellem
barn og voksen, køn og polemikker, sammen til en universel enhed.
Tilbage til
anmelderens udfordring og de to femårige ...
Børn er
naturlige genier, når det drejer sig om narrativitet, på intet andet tidspunkt
i menneskelivet blomstrer fortællekraften så frit som i barndommen. De er, måske
netop derfor, et notorisk krævende og alt andet end taknemmeligt publikum.
Lakmusprøven giver gerne et svar allerede på første side. Er det kedeligt, så
kasseres bogen så let som ingenting, alt imens ynglingsbogen bliver genlæst,
krammet og forbrugt indtil ukendelighed, ikke at forglemme børns springende
læsestrategier, der bliver nemlig gerne kommenteret lydeligt, samt stillet et
utal af spørgsmål undervejs gennem bogen.
Klamme
kys og kærlighed bestod
testen. Den gik rent ind, så at sige, og det er ganske vist, kys er klamme!
Udfordringen derimod bestod i at forklare, hvorfor det skulle være et problem,
at to kvinder kysser hinanden og vil giftes? Det kan være vanskeligt at
forklare baggrunden for et verdensbillede, som man ikke selv hverken forstår eller
deler.
Klamme
kys og kærlighed
lægger sig tæt ind til en skandinavisk tradition for at indbyde barnet til
refleksion og dialog, hvilket den lille, men alligevel store bog mestrer på
fornemmeste vis.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar