Arne Ziebell
Olsen: ”Pizza nummer 25”, noveller, Skriveforlaget 2017, 155 sider, 199,95 kr.
Nu er der tredje gang, jeg begynder forfra
på denne anmeldelse. Det er frustrerende! Grunden er ikke, at Arne Ziebell Olsens
novellesamling ”Pizza nummer 25” er dårlig. Årsagen skal findes i den stik
modsatte kendsgerning. Der er simpelthen ikke noget nævneværdigt at slå ned på,
så der kan skabes en smule modvægt til al rosen. Derfor er de første to forsøg
blevet gabende kedsommelige.
Ubrugelige kritikpunkter
Ganske vist kunne jeg godt nævne de tre-fire
steder, korrekturen har overset. Men dels havde de ingen betydning for
forståelsen, dels er det nærmest umuligt at undgå nogle få fejl af den slags.
Jeg kunne også beskrive min irritation over, at nogle af replikkerne i et par
af novellerne virkede en smule kunstige. På den anden side udgør min
fornemmelse ikke for alvor en anke, for da jeg tænkte efter, måtte jeg
konstatere, at jeg faktisk er stødt på mennesker, der taler præcis sådan, som
Ziebell Olsen beskriver. Dermed tog borte også det kritikpunkt. Altså må det
følgende blive en ensidig lovprisning af den fine novellesamling. Ikke sådan
forstået, at den kommer i kategorien ”Årets bedste udgivelser, 2017”, men sådan
at der slet og ret er tale om en gennemført god og gribende læseoplevelse.
Karaktererne lever videre
Ofte efterlader noveller mig en smule
irriteret, fordi jeg lige har lært nogle karakterer at kende, som jeg pludselig
ikke kan følge længere. Måske får irritationen mig ubevidst til at skubbe
handlingen og personerne fra mig, for snart er novellen glemt. Sådan er det
ikke med novellerne i ”Pizza nummer 25”. I mit hoved lever personerne videre
efter endt læsning. Måske skyldes det, at karaktererne ligger tæt op af
personer, man kan møde i dagligdagen. Der er ikke noget eksotisk over dem;
snarere tværtimod. Mange af dem er nogle stakler, andre er viljestærke, men for
dem alle gælder, at de er helt almindelige mennesker.
Samlingen indeholder 15 noveller af forskellig
længde og indhold, men hver og en er medrivende. Den ene fortælling lokker
læseren til lige at snuppe den næste med, også selvom en del af dem er barske
og uhyggelige, mens andre ligefrem er ækle. Atter andre er rørende eller
morsomme. Når man ikke kan slippe bogen, er det, fordi Ziebell Olsen med et
letforståeligt sprog formår at ridse nogle personer og situationer op, som man
straks får lyst til at vide mere om. Samtidig er han i stand til at forbavse
sin læser ved at give nogle af fortællingerne uforudsigelige retninger, når man
ellers lige tror, at man har styr på, hvad der skal ske. Dette gør han på en
måde, der ikke virker forceret, men blot får læseren til at stoppe op og tænke:
”Hvad skete der lige der?”, hvorefter man haster videre.
Offeret er jægeren
Arne Ziebell Olsen er god til at markere
vigtige detaljer med få sætninger. Ikke så lidt er sagt med en
indledningssætning som: ”- Så De kan nok forstå, doktor, at jeg er et meget
ulykkeligt menneske!” (s. 33). Snart udfolder der sig en historien om en
kvinde, der anser sig selv for at være et offer, men hurtigt viser sig at være
jægeren. Det er nok samlingens mest morsomme novelle. Den er i hvert fald
temmelig grovkornet, og nok også en anelse politisk ukorrekt. Et eksempel, der
slår stemningen an i en anden af novellerne, lyder således: ”Man så hende ofte
gå omkring i kvarteret med hurtige, trippende skridt. Hunden, en voldsomt fed,
astmatisk gravhund med små, tykke ben gryntede, når hun ligegyldigt trak den
efter sig.” (s. 123). Herefter følger en frygtelig, sorthumoristisk historie om
menneskelig selvudlevering og andres udnyttelse af dén, der ikke selv formår at
sige fra.
Socialrådgiverens erfaringer
Ziebell Olsens evne til at skære ind til
benet skyldes muligvis, at han, ud over at være forfatter, også er
socialrådgiver. Dette job må have givet ham kendskab til vidt forskellige
mennesketyper på begge sider af skranken. Nogle af de karakterer, han lader få
liv på papiret, skildres som sympatiske, andre ikke. Andre viser sider af sig
selv, man ikke havde regnet med, hvilket er den mest troværdige skildring af
mennesker generelt, for ingen af os er enten gode eller onde. Livets
tilskikkelser puffer og river i os, så vi ikke altid har øje for, hvilke
konsekvenser vore beslutninger og handlinger får for os selv og andre. Atter
andre karakterer har kun få brikker at flytte rundt med, mens deres
modsætninger er udspekulerede, og en tredje gruppe er ansvars- og omsorgsfulde.
En fjerde og sidste slags karakterer er i deres følelsers vold.
Hverdagsdramaer
De 15 noveller er hverdagsdramaer. Dramaer,
der ofte får store konsekvenser for de implicerede. Ziebell Olsen kan tage
gamle temaer op og forny dem, som i historien om drukkenbolten, der finder en
baby. Andre gange er problemstillingen helt ny som i novellen ”Fejlen”, der
fabulerer over det moderne menneskes afhængighed af teknologi. På den måde
kommer ”Pizza nummer 25” vidt omkring.
Ofte sidder man efter endt læsning af en
novellesamling med en klar fornemmelse af, hvilke noveller, man syntes bedst
om. Sådan har jeg det ikke med Ziebell Olsens samling. Hver for sig har
novellerne kvaliteter, der gør dem alle værd at læse.
Vil man have noget at kritisere, skal man
altså kaste sig over en anden bog end Arne Ziebell Olsens ”Pizza nummer 25”,
der hermed er varmt anbefalet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar